Dopravní značka ZIMNÍ VÝBAVA
 
Od 1. července letošního roku je v platnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb., která nově zavádí dvě příkazové dopravní značky: „Zimní výbava“ a „Zimní výbava – konec“. Na co hlavně by si v souvislosti s touto novinkou měli dát řidiči osobních automobilů pozor?

Nové dopravní značky

Vyhláška uvádí v platnost dvě nové příkazové dopravní značky:
1) „Zimní výbava“ (č. C 15a) – tato značka přikazuje řidiči osobního automobilu pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech.
2) „Zimní výbava – konec“ (č. C 15b) – tato značka ukončuje platnost příkazové dopravní značky „Zimní výbava“ (č. C 15a).
 

Platnost dopravní značky „Zimní výbava“

Obecně dopravní značka „Zimní výbava“ platí v období od 1. listopadu do 30. dubna.

Pod značkou však může být umístěna dodatková tabulka E 12 s uvedením odlišné úpravy doby platnosti. Příkaz použití zimní výbavy vyplývající z této dopravní značky nekončí vzdálenější hranicí nejbližší křižovatky, jak tomu bývá u většiny svislých dopravních značek, ale je ukončen až dopravní značkou „Zimní výbava – konec“.

Hloubka dezénových drážek

Nejvíce pozornosti v souvislosti se zavedením dopravní značky „Zimní výbava“ by měli řidiči věnovat hloubce dezénových drážek. Vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, sice v § 21 „Kola, pneumatiky a protiskluzové řetězy“ říká:
„… činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm…“, nicméně ve vyhlášce číslo 202/2008 Sb., která uvádí v platnost značku „Zimní výbava“, je uvedeno: „…přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech…“. Proto je potřeba, aby řidiči kontrolovali hloubku dezénu svých zimních pneumatik a měli jistotu, že je hluboký minimálně 4 mm.

Ohledně povinnosti používat zimní pneumatiky s hloubkou dezénových drážek a zářezů minimálně 4 mm se vede drobná polemika. Společnost Goodyear Dunlop Tires Czech však stanovení této hranice vítá: „Výzkum a testy nejen naší společnosti, ale i ostatních výrobců pneumatik potvrzují, že od hranice hloubky dezénu 4 mm výrazně klesá objem vody, který je pneumatika schopna odvést, v porovnání s pneumatikou s hloubkou dezénu větší než 4 mm. To znamená, že na vozovce pokryté vodou či rozbředlým sněhem, což jsou situace typické pro zimní období, tato pneumatika neposkytuje takový výkon, jaký by měla a jaký řidič očekává,“ vysvětluje Richard Srbecký, vedoucí prodeje osobních pneumatik, Goodyear Dunlop Tires Czech s. r. o.

Jak zjistit hloubku dezénových drážek

Hloubku dezénových drážek je možné ověřit speciálním hloubkoměrem, který je k dostání v pneuservisech či v prodejnách s autodoplňky. Avšak řidiči, kteří používají zimní pneumatiky značek Goodyear, Dunlop, Fulda či Sava, mají situaci výrazně usnadněnou, neboť tyto pneumatiky jsou vybaveny indikátorem zimního opotřebení. Tento indikátor je na bočnici pneumatiky označen malou sněhovou vločkou, vodorovně od ní je v dezénové drážce běhounu umístěn obdélníček se čtyřmi zářezy. Tento obdélníček značí hloubku dezénu 4 mm, z čehož vyplývá, že pokud je dezén běhounu vodorovný s tímto obdélníčkem, pak je nejvyšší čas vyměnit pneumatiku. Naopak, pokud je obdélníček „skrytý“ v dezénové drážce, pak to znamená, že drážka je hlubší než 4 mm, a řidič se tedy nemusí obávat, že by jeho pneumatika neposkytovala takové vlastnosti, jaké od zimní pneumatiky očekává.